Monday, August 4, 2014

DIET ATKINS KATANYA

hari demi hari berlalu...berat badan makin hari makin bertambah. sedar x sedar...tahun 2006-70kg, sekarang 2014-95kg!!!! 25kg dalam masa 8tahun??? banyaknya lemak aku. mcm2 ubat kurus aku makan..tp still xturun2..makin naik ada la. 2tahun dah usia perkahwinan aku, tp maih blom dikurniakan zuriat... berat badankah puncanya??? doktor pakar sakit puan dulu pun ada nasihatkan aku supaya turunkan berat badan. 
dari hari ke hari... smpai lah entri ni ditulis.. aku jumpa satu diet, yg aku rasa agak sesuai dgn badan ni. ATKINS DIET. dah glamor u kt FB, Kelab Atkins Diet (Malaysia) ramai yg kongsi pic sebelum dan selepas...lagi buat aku teruja adalah diet ni xperlu aku perabis duit beli produk. perabis duit kt pasar je beli TELUR, AYAM, IKAN & SAYUR. best! sbb aku bleh makan telur dadar pebret aku tanpa rasa bersalah lg. 
dan...Alhamdulillah..aku xde masalah xmakan nasi. cuma....hurm.. byk jugak makana pebret mcm durian, kuih2 aku kena control. but...so far... ok je. terima kasih kepada baju jubah yg sendat kt perut tu sebaab buat aku tekad nk teruskan diet Atkins ni. banyak lg ilmu diet ni aku nk kena explore.. cara ni kira karbo.. walau dh tekad nk 'clean diet' pada 1-8-2014, ter'cheat' jugak sbb masih dalam mood raya, blasah kek minyak kt umah kak ros... huhu... so, 'claen diet' aku secara rasmi adalah bermula semalam.. 04OGOS2014.
xyah detail la pasal apa tu diet atkin sbb dah byk blog dh bercerita pasal DR.ATkins tu.. tp semua dh maklum fasa induction adalah selama 14hari. aku tekad nk clean diet smpai 30hari. pastu baru nk timbang berat. bukan...kang timbang seminggu sekali...tetiba turun 2kg..aku dah perasan kurus n suka nk cheat tanpa rasa berdosa pulakkan...hahahaha....itulah aku..baru turun sikit dah mudah puas hati...pastu lupa diri....gemuk balik. huhuhu... 

menu atkins aku: -pagi_telur dadar 2biji+cheese
                             tghr_sup ayam(3ketul)
                             ptg_ikan kembong asam pedas(2ekor)kuah xambil-beli.
                            mlm_telur dadar 2biji+sardin(sos dlm tin tu buang)
       carbo: 2.5+2+2+3=+- lebih kurang 10-11gm carb.

ntah betul ke tidak jumlah carbo. aku tgk2 kt blog org je. hihi.. yg penting, bukan nasi@sebarang tepung terlibat dalam menu hari aku. kt atas tu menu 1st day 'clean diet' aku. tapi clean ke? hahaha... wallahualam... hope..turun la berat aku ni nnt. aku update nnt ye. tguu...

 

2 comments: