Thursday, September 20, 2012

dong yi

setelah mengorbankan duit beli dvd Dae Jang Geum, lg sekali menghanguskan duit beli dvd Dong Yi.
Dong Yi adalah puteri kepada Choi Hyo Won yang merupakan ketua Masyarakat Pendekar Pedang (Geumgae). Abangnya Choi Dong Joo berkawan dengan Cha Cheon Soo (Baek Soo Bin) yang nantinya akan membantu Dong Yi. Seo Yong Gi adalah rakan ayah Dong Yi, ayah Seo Yong Gi mati kerana pembunuhan (yang katanya dirancang oleh kumpulan Geumgae). Seo Yong Gi ditugaskan menyiasat kes ayahnya. Geumgae bentukan Choi Hyo Won dituduh membunuh ayah Seo Yong Gi, maka Seo Yong Gi harus memburu semua anggota Geumgae dan puteri ketuanya, Dong Yi. Semua anggota Geumgae dilaksanakan dengan perintah raja (kerana tuduhan membunuh), tapi ada satu yang melarikan diri, iaitu Cha Cheon Soo yang akan menyelamatkan Dong Yi.
Dong Yi menukar namanya menjadi Cheon Dong Yi, agar tidak tertangkap oleh tentera Diraja. Sebenarnya Dong Yi dan Seo Yong Gi sering sekali bertemu tetapi Seo Yong Gi tidak mengenalinya sementara Dong Yi mengenalinya (kerana pernah bertemu saat masa kecilnya).
  Seo Yong Gi justeru membantu Dong Yi sampai menjadi gundik. Kerana suatu perkhidmatan Jang Hui Bin merekomendasikannya sebagai gungnyeo (dayang) biro pengawas. Di biro pengawas, Jeong Sang Gung (Ibu Asrama Jeong) dan Jung Im selalu membantunya menegakkan kebenaran hingga dia menjadi Dayang Agung Istana (dan kemudian jadi gundik).
Dong Yi lalu menjadi gundik dengan pangkat Suk-Bin (gundik tahap 1) dan melahirkan putera yang nantinya menjadi raja ke-21 Joseon, Yeongjo

Kisah ini berlatarkan pada masa pemerintahan Raja Sukjong (Raja ke-19) yang memerintah Dinasti Joseon (dilakonkan Ji Jin Hee). Cerita tertumpu pada Dong Yi (dilakonkan Han Hyo Joo, Dong Yi kecil dilakonkan Kim Yoo Jung), pelayan biro muzik yang tugasnya membantu biro muzik dan pekerjaan-pekerjaan berat lain di istana yang kemudian mendapatkan kepercayaan Permaisuri Inhyeon (dilakonkan Park Ha Sun ). Ia juga disukai oleh raja dan tersentuh oleh muzik haegeum yang ia sampaikan serta keikhlasannya membantu membersihkan nama permaisuri Inhyeon pada peristiwa yang menyebabkan fitnah yang disebabkan oleh seorang gundik , Jang Ok Jeong (dilakonkan Lee So Yeon).

hamba bahagian Muzik


Pertemuan secara tidak sengaja diantara dong yi dan maharaja telah membuahkan satu hubungan istimewa dimana pada mulanya status Maharaja dirahsiakan dari pengetahuannya. Sebelumnya, Dong Yi melalui pelbagai peristiwa semasa menjadi pembantu rendah(hamba suruhan) di bahagian Muzik Istana, selepas itu telah diberi pangkat Dayang di Bahagian Siasat, ini dengan bantuan gundik Jang Ok-Jeong (digelar Hee-Bin Jang). Pada awalnya, Dong Yi amat menghormati Hee-Bin Jang, namun setelah Heebin Jang melakukan fitnah ke atas Permaisuri Inhyeon cuba membunuh Maharani, Dong Yi cuba mencari kebenaran dgn membantu Permaisuri membersihkan nama.
Dayang Bahagian Siasat

Semasa menyiasat kes fitnah ke atas Permaisuri Inhyeon, Dong Yi telah tercedera parah dan dibantu oleh seorang peniaga di Eiju (sempadan dengan negara China). Setelah sembuh, Dong Yi cuba utk pulang menyerahkan bukti yg didapatinya semasa melakukan siasatan kepada Maharaja. Gagal utk bertemu Maharaja kerana konspirasi menghalangnya berbuat demikian menyebabkan Dong Yi berputus asa. Pada suatu malam, Dong Yi memainkan alat muzik Haegeum mengalunkan irama yg pernah diajarkan oleh mendiang abangnya yang dulu seorang pemuzik Istana. Terdengar alunan muzik indah yg pada  suatu ketika pernah didengar di Istana, Maharaja sewaktu menjalankan rondaan di luar istana, telah menjumpai Dong Yi yg sedang maminkan Haegeum juga dalam kesedihan teringatkan Maharaja. Maharaja yg pada ketika itu juga turut terasa dgn kehilangan Dong Yi terkejut dan amat gembira lalu memeluknya. Demi keselamatan Dong Yi yg telah di fitnah mencuri dokumen dan menyebab kebakaran di bahagian Rekod Negara, Maharaja telah mengurniakan gelaran Gundik kepada Dong Yi. Atas alasan itu, musuh2 tidak dapat berbuat apa2 dan penyiasatan ke atas kes itu telah mengembalikan gelaran kepada Permaisuri Inhyeon yg telah diusir dari istana. sejak pada itu, Gundik Heebin Jang  yg dilantik menjadi Permaisuri selepas pengusiran Permaisuri Inhyeon, telah turun tahta kerana bersubahat menganiaya Permasuri Inhyeon. Walaubagaimanapun beliau tidak diusir dr istana kerana mengambil kira puteranya yg telah dilantik menjadi Putera Mahkota.
setelah lama xjumpa..
momen2 romantis :)
Pelbagai peristiwa berlaku didalam Istana, status sebenar Dong Yi sebagai anak kepada ketua Pendekar dapat dibongkar oleh Gundik Heebin Jang, Dong Yi melahirkan putera pertama( anaknya mati dijangkiti penyakit campak) , melahirkan putera kedua semasa diusir keluar dari Istana selepas mengaku menyembunyikan identiti sebangai anak penderhaka. Putera kedua, diberi nama Geum yg akhirnya akan menjadi maharaja  Joseon.  (putera Mahkota, anak kepada Heebin Jang tidak bertahan lama menjadi Maharaja kerana tidak dapat meninggalkan pewaris-mandul).
gelaran Gundik Sukyi



Dong Yi  menjadi gundik dengan pangkat Suk-Bin dan melahirkan putera yang nantinya menjadi raja ke-21 Joseon, Yeongjo.
bersama Putera Geum
Diakhir penceritaan drama ini, Dong Yi telah menolak menjadi Permaisuri atas  sebab keselamatan Putera Mahkota dan Putera Geum. Beliau telah berpindah keluar dari Istana, dan tinggal di luar bagi membantu rakyat-rakyat golongan bawahan dan hamba.



dilantik sebagai Gundik Sukbin

Maharaja

No comments:

Post a Comment